Wielokanałowa sprzedaż detaliczna

Współczesny konsument i rola technologii mobilnej

Współczesny konsument jest z pewnością konsumentem świadomym i inteligentnym (smart consumer). Z racji dużej liczby marek i firm z sektora detalicznego ma on praktycznie nieograniczone pole wyboru, zarówno jeśli chodzi o miejsce dokonania zakupu jak i kupowane marki. Wyszukiwanie informacji o produktach znacząco przyśpiesza dostęp do Internetu, będący dziś praktycznie na wyciągnięcie ręki, dzięki rozwojowi smartphone’ów i tabletów.

Konsumenci coraz częściej przed zakupem produktu robią research w Internecie, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, poznać opinie innych osób oraz porównać ceny w różnych punktach sprzedaży, w celu dokonania jak najlepszego zakupu po najkorzystniejszej cenie. Kupowanie w dobrej cenie stało się w Polsce nie tylko popularne, ale po prostu modne. Stąd rosnącą popularność dyskontów w Polsce,  również pośród klientów zamożnych.

Poniżej przedstawiliśmy kilka statystyk pozyskanych z badania na amerykańskich konsumentach. Wyjaśniają one dlaczego konsumenci korzystają z telefonu będąc w sklepie tradycyjnym.

Showrooming statystyki

Z kolei do najczęstszych czynności dokonywanych na telefonie należą: porównywanie ceny, sprawdzanie strony www innego sklepu, skanowanie kodów kreskowych. A czy Ty wiesz jak klienci wykorzystują urządzenia mobilne w Twoim sklepie?

Jak zatem dopasować się do współczesnego konsumenta: inteligentnego, mającego internet w komórce, robiącego dokładny research przed zakupem i chcącego kupić w jak najkorzystniejszej cenie? Najlepszym rozwiązaniem jest przyjęcie strategii budowania wielokanałowej sprzedaży i doświadczenia zakupowego. Marka musi być blisko klienta nie tylko w fizycznym sklepie, ale również w Internecie i w jego telefonie komórkowym w postaci dopasowanych wiadomości mobilnych.

Cleverpath oferuje system informatyczny umożliwiający:

  1. zbadanie jak klienci wykorzystują urządzenia mobilne w sklepie
  2. zaangażowanie klienta poprzez kanał mobilny.

Zobacz jak klienci wykorzystują urządzenia mobilne w Twoim sklepie!

Showrooming to zjawisko pojawiające się, gdy klienci będący w sklepie sprawdzają na telefonach komórkowych i tabletach ofertę konkurencji, najczęściej w poszukiwaniu bardziej atrakcyjnej ceny. Jest to negatywne zjawisko prowadzące najczęściej do spadku sprzedaży w sklepie. Nasz system IT umożliwia poznanie co jest wyszukiwane w Internecie podczas wizyty w sklepie tradycyjnym, dzięki czemu możliwe jest lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. Dowiedz się więcej o showroomingu na naszym blogu!

Zbadaj skalę zjawiska

Aby podjąć działania ratujące utraconą w czasie showroomingu sprzedaż, najlepiej zbadać skalę tego zjawiska w naszym punkcie handlowym. Cleverpath wdroży niezbędne narzędzia do monitoringu sieci udostępnianej przez Wi-Fi, a następnie dostarczymy Ci wszystkich niezbędnych informacji, aby podjąć odpowiednie decyzje i stworzyć efektywną politykę antyshowroomingową. Wdrażany przez nas system odpowie na następujące pytania:

  • jak duża jest skala showroomingu,
  • które produkty są najczęściej sprawdzane,
  • strony internetowe których konkurentów są najpopularniejsze,
  • czy klienci szukają lepszych cen czy dodatkowej wiedzy o produkcie,
  • czy klienci przypadkiem nie szukają produktów, których nie mam w ofercie.

A może po prostu zablokować sygnał internetowy?

Zdecydowanie odradzamy takie podejście. Wtedy Klient po prostu wyjdzie ze sklepu i nic nie kupi. Jest to jedno ze złych przykładów zarządzania kryzysowego. Najlepiej zrobić zupełnie odwrotnie, czyli udostępnić Wi-Fi w naszym sklepie za darmo. Według 2012 Deloitte Retail & Consumer Spending Survey:

  • 61% posiadaczy smartfonów, korzystając z urządzenia podczas zakupów dokonało ostatecznie zakupu w sklepie,
  • aktywność klienta na smartfonie wewnątrz sklepu wpływa z reguły bardziej korzystnie niż negatywnie na sprzedaż sklepu,
  • użytkownicy smartfonów charakteryzują się 14% większym prawdopodobieństwem do przekonwertowania niż klienci, którzy nie korzystają ze smartfona.

A do tego mając nasze narzędzie mamy dostęp do informacji o tym czego nasi klienci szukali w internecie. Z taką wiedzą można odnieść naprawdę dużo korzyści. Dodatkowo system działa z większością routerów Wi-Fi dostępnych na rynku. Zbędne jest zatem instalowanie nowego zaplecza technologicznego. Wystarczy jedynie integracja systemu IT z obecnymi urządzeniami.

Showrooming - system IT

Social media Wi-Fi – połącz hot spota z Facebookiem

Social media Wi-Fi to połączenie mediów społecznościowych z darmowym Internetem udostępnianym w punkcie handlowym przez Wi-Fi (hot spot). Dzięki takiemu rozwiązaniu hot spot staje się potężnym narzędziem marketingowych, które służy zacieśnianiu relacji z Klientami oraz promocji naszego punktu handlowego. Wszystko stało się możliwe dzięki nowej funkcjonalności –  Facebook Wi-Fi. Rozwiązanie jest bardzo proste: Klient naszego sklepu lub restauracji chcąc połączyć się z darmowym Wi-Fi jest najpierw przekierowany na fanpage naszego miejsca, w którym może się zameldować (check-in) i podać swój status. Po tej czynności może korzystać z darmowego Wi-Fi udostępnianego w naszym punkcie. Oprócz samej promocji naszego miejsca wśród jego znajomych z Facebooka dostajemy również dostęp do danych demograficznych użytkowników, którzy zalogowali się przez Facebook Wi-Fi.

Zobacz jak dzięki Facebook WiFi czterokrotnie zwiększyliśmy liczbę zameldowań w kawiarni Leniviec

Obróć showrooming na Twoją korzyść

Po analizie ruchu internetowego w sklepie mamy odpowiednią wiedzę, aby dokonać usprawnień i zmodyfikować strategię marketingową. Konsultanci Cleverpath stworzą z Tobą odpowiednią strategię antyshowroomingową. Niezbędne może okazać się obniżenie cen wybranych produktów lub price matching, czyli wyrównanie poziomu cen do poziomu konkurencji. Jeśli jednak klienci szukają informacji w sklepie, to najwidoczniej nie znajdują oni niezbędnej wiedzy na miejscu i trzeba to poprawić. W takim przypadku również można dokonać wielu usprawnień, chociażby umieszczając QR kody odnoszące do stron produktowych ze szczegółową specyfikacją lub opiniami innych użytkowników.

Marketing mobilny – poznaj zachowania klientów i dopasuj ofertę do ich potrzeb!

Dzięki naszym narzędziom możliwa staje się identyfikacja kluczowych klientów sklepu. Lojalni klienci często przychodzą do sklepu, dlatego odpowiedni marketing mobilny w sklepie pozwala szybciej i łatwiej zwiększyć sprzedaż.

Oprócz samej analizy zachowań konsumenckich możliwa jest bezpośrednia reklama na telefonie użytkownika dopasowana do jego aktualnych potrzeb. Użytkownicy akceptujący darmowy dostęp do Wi-Fi są zapamiętywani w systemie, dzięki czemu odwiedzając sklep w przyszłości możemy im wysyłać powitanie oraz specjalne oferty i rabaty (np. dla osoby odwiedzającej nasz sklep więcej niż 5 razy w miesiącu oferujemy rabat 10%). Podobnie wygląda sytuacja z dostawą nowych produktów lub pojawieniem się nowej kolekcji. Będąc bezpośrednio w sklepie mamy większą pewność, że klient po dostaniu takiego komunikatu będzie bardziej zainteresowany zakupem tych towarów.

Marketing mobilny

Prywatność

Powyżej opisane rozwiązanie jest bardzo funkcjonalne, a wysyłany przekaz marketingowy trafny. Powstaje jednak obawa dotycząca prywatności. Oferowany przez nas system spełnia bezpieczeństwo danych na najwyższym poziomie. Przechowywany jest tylko adres MAC kary sieciowej tableta lub smartphone’a. Jeśli klientowi się to nie podoba, ma zawsze możliwość usunięcia swojego adresu MAC z naszej bazy. Cały proces odbywa się z pomocą prostego formularza internetowego, wystarczy uzupełnić jedynie dwa pola.

Twoje Korzyści

Personalizacja
Nasze rozwiązanie pozwala spersonalizować przekaz marketingowy i ofertę dla konkretnego klienta dzięki wiedzy o tym jakie strony internetowe aktualnie przegląda.

Identyfikacja
Lojalni klienci często przychodzą do sklepu. Targetując przekaz marketingowy w najwierniejszych klientów szybciej i łatwiej zwiększymy sprzedaż.

Integralność
Platforma analityczna działa z większością urządzeń dostępną na rynku. Zbędne jest zatem instalowanie całego zaplecza technologicznego. Wystarczy jedynie integracja systemu IT z obecnymi urządzeniami.

Funkcjonalność
System analityczny dostarcza wielu informacji i metryk.

Jeśli chcesz zbudować wielokanałowe doświadczenie zakupowe w swoim sklepie…

Skontaktuj się z nami, a my dopasujemy system pod Twoje potrzeby.